Forumindex
FagSökMedlemslistaAnvändargrupperProfil Bli medlem Logga in

Byta kamaxlar
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Teknik
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Fast Freddy
TEAM Photographer


Registreringsdatum: 24 januari 2006
Inlägg: 434
Ort: Viksjö

InläggPostat: fre aug 14, 2009 12:59 am    Rubrik: Svara med citat

Nu e jag inne på Jerry Pinto's spår att enklast är ju att kasta i 325'ans motor direkt...

Men jag räknade lite snabbt (blir inte så exakt när jag sknar vissa värden, men på ett ungefär, kan du få reda på spridarsize + ventilstorlekar blir det exaktare). Sen är detta program jag använder väl igentligen avsett för V8or, så tror inte det är lika exakt på euro/japs motorer.....

Orginal ska motorn teoretiskt ha 139 Hk @ 6000 RPM cirkus om komp, cyldervolym etc jag googlade fram stämmer... (Vad har den orginal enligt BMW??)

Med en "typisk" vassare kamaxel borde du kunna kräma ur ca 148 Hk vid ca 6.500 RPM!

Lättar du sedan andingsvägarna lite, kanske lite större avgas kan du hitta max ca 5-10 Hk till, om ens det...
Men skiter du i katten och hittar ett bättre anpassat grenrör är du du nu uppe i 177 hk @ 6.500 RPM och lite mer vid ännu höre varvtal...

Portar du även topparna "normalt" hittar du nu teoretiskt 183 Hk @ 6.500 RPM. Skulle du få maskinen att varva 1.000RPM till hittar du ca 10 Hk till på vägen...

Men ja, ca 10 Hk kan du väll plocka ut med en "typisk vassare kam" Rolling Eyes

Skulle du satsa på en BMW (M50B25??) 2.5L maskin som teoretiskt ska ha 192 hk @ 6000 RPM (Redan mer effekt orginal än din trimmade motor) kan du få ut teoretiskt 220-240 HK @ 6500 RPM med kammen/avgaset/portningen....

_________________
[ TEAM NR Fotograf | www.norrortracing.com | www.suprafredde.com ]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
soilkiller
Pre -Supporter


Registreringsdatum: 04 augusti 2009
Inlägg: 22
Ort: Stockholm

InläggPostat: lör aug 15, 2009 1:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tänker mer såhär, hur många trimmade M50B25 motorer finns det inte på gatan, lite väl main Cool

Sen var tanken lite att jag ska uppnå samma resultat som uppnåddes med en stackars volvo b20 motor i mina yngre dagar, den skrämmde vi iväg en bit över 200hk, väldigt rolig maskin faktiskt.

183 är en bra start enligt mig, sen får man se vad man ger sig in på, en kompressor lockar, och den kan jag flytta med till framtida 325 bygge.

Men utgångsläget just nu är M42B18, något kul lär man ju kunna göra med den.

Annars får jag ta och köpa en till bil och leta rätt på en 535 motor

_________________
En snabb bil gör dig inte till vinnare, men visst fan hjälper det
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
soilkiller
Pre -Supporter


Registreringsdatum: 04 augusti 2009
Inlägg: 22
Ort: Stockholm

InläggPostat: lör aug 15, 2009 1:21 pm    Rubrik: Svara med citat

SupraFreDDe, vad använder du för program btw?
_________________
En snabb bil gör dig inte till vinnare, men visst fan hjälper det
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fast Freddy
TEAM Photographer


Registreringsdatum: 24 januari 2006
Inlägg: 434
Ort: Viksjö

InläggPostat: sön aug 16, 2009 2:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Desktop Dyno 2003
_________________
[ TEAM NR Fotograf | www.norrortracing.com | www.suprafredde.com ]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
soilkiller
Pre -Supporter


Registreringsdatum: 04 augusti 2009
Inlägg: 22
Ort: Stockholm

InläggPostat: sön aug 16, 2009 8:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Toppenprogram.

Inser att det kan bli väldigt dyrt att skrämma upp den.
Med mycket möda kom man upp till 223hk@7500rpm

Kostnaden blir nog trots allt för trist för detta projekt.

Så nu blir det till att leta E30 på blocket och få tag på en vettig motor för kompressorkonvertering.

_________________
En snabb bil gör dig inte till vinnare, men visst fan hjälper det
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
chand021
Inte så aktiv ännu


Registreringsdatum: 23 december 2009
Inlägg: 2
Ort: Stockholm

InläggPostat: mån jul 05, 2010 11:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Nice program, nu ska man bara lära sig detta oxå! Very Happy Verkar lite halv svårt Razz
Lycka till med bilen by the way!

/sporre
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Stettler
Inte så aktiv ännu


Registreringsdatum: 06 september 2010
Inlägg: 9
Ort: Kista

InläggPostat: tis sep 14, 2010 7:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Hur har det gott???
_________________
Flest och dyrast saker, vinner.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Teknik Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


  Powered by phpBB© 2001, 2005 phpBB GroupStyle Copyright by Atlantic Silicon Inc.  
phpBB forum styles and customizations