Forumindex
FagSökMedlemslistaAnvändargrupperProfil Bli medlem Logga in

Byta kamaxlar
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Teknik
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
soilkiller
Pre -Supporter


Registreringsdatum: 04 augusti 2009
Inlägg: 22
Ort: Stockholm

InläggPostat: tis aug 04, 2009 8:46 pm    Rubrik: Byta kamaxlar Svara med citat

Är det någon som har erfarenhet av hur mycket mer effekt man får om man byter kamaxlar på en BMW M42B18.
Hittade ett par på motornord för gatubruk.

Vill ju väldigt gärna ha lite mer under huven så att säga.

_________________
En snabb bil gör dig inte till vinnare, men visst fan hjälper det
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JockeTQR
Inte så aktiv ännu


Registreringsdatum: 19 mars 2009
Inlägg: 7
Ort: Sthlm Norr

InläggPostat: ons aug 05, 2009 1:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Beror helt på vad man köper för kammar...

Man kan nog få ut allt mellan 3hk- 30hk beroende på vad man köper för grejer.

_________________
Team Quest Racing
www.TQR.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nismo
TEAM Member / Site Admin


Registreringsdatum: 23 januari 2006
Inlägg: 2544
Ort: Sollentuna

InläggPostat: ons aug 05, 2009 2:42 pm    Rubrik: Svara med citat

För en BMW n00b vilken bil sitter en sån motor i?
_________________
Audi - Fyra nollor i grillen och en bakom ratten!

Porsche Boxster

www.NISMO.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Mathias
TEAM Member / Site Admin


Registreringsdatum: 22 januari 2006
Inlägg: 1304
Ort: Solna

InläggPostat: ons aug 05, 2009 3:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Intressanta med att byta kamaxel skulle jag säga är nog karaktären på motorns varv...

Vet också att tex. Jens med Audi S4 i norrland hade ställt sina kammar fel och hittade VÄLDIGT mycket effekt där och de va iallafall 5gånger 30hk Very Happy

Beror på om de är en sugmotor också eller en turbo motor..

Mvh, Mathias

_________________
Solna Garaget
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
CC
TEAM Member / Moderator


Registreringsdatum: 23 januari 2006
Inlägg: 704
Ort: Stockholm

InläggPostat: ons aug 05, 2009 4:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Skulle nog tippa på 10-15 hk och en ändrad motorkaraktär dvs du kanske får mer hk på högre varv men tappat vridmoment i de lägre.

så den känns trött när man kör under tex 2-3000 varv men sen händer desto mer efter.

Men somsagt beror helt på öppningstiderna som kammarna ger ventilerna.

ring dom och fråga dom vet nog bäst om dom sålt några kammar innan.

Mvh

_________________
Four Rings
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
soilkiller
Pre -Supporter


Registreringsdatum: 04 augusti 2009
Inlägg: 22
Ort: Stockholm

InläggPostat: ons aug 05, 2009 9:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Nismo skrev:
För en BMW n00b vilken bil sitter en sån motor i?


Dom motorerna sitter i 318 ti och 318 is. glad



Kanske är en god idé att kolla upp med motornord vad man kan få ut.
Tänkte jag skulle titta och se hur motorn beter sig efter varje steg. Very Happy

_________________
En snabb bil gör dig inte till vinnare, men visst fan hjälper det
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Firebird Fredde
Supporter


Registreringsdatum: 24 januari 2006
Inlägg: 40

InläggPostat: tor aug 13, 2009 6:45 am    Rubrik: Svara med citat

Om du inte ska trimma värsting mycket, sälj 318is och köp en 325 eller mer istället direkt. Sparar väldigt mycket tid på det..
_________________
JERRY PINTO MUTHERFUCKERS
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
soilkiller
Pre -Supporter


Registreringsdatum: 04 augusti 2009
Inlägg: 22
Ort: Stockholm

InläggPostat: tor aug 13, 2009 11:21 am    Rubrik: Svara med citat

Mjo, det kan man göra, men då får jag ju inte nöjet att se hur mycket man kan skrämma upp en is motor i slutändan.
Tänkte man skulle börja med luftfilter, avgas och kam.
Sen gå vidare på toppen när man har pengar.

Men tror jag ska sätta prio enligt följande.
1 luftfilter och avgas
2 Koppling
3 ECU
4 Kammar
5 Portning
6 Spridare

Det borde ge nån pålle till under huven

_________________
En snabb bil gör dig inte till vinnare, men visst fan hjälper det
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
CC
TEAM Member / Moderator


Registreringsdatum: 23 januari 2006
Inlägg: 704
Ort: Stockholm

InläggPostat: tor aug 13, 2009 9:15 pm    Rubrik: Svara med citat

soilkiller skrev:
Mjo, det kan man göra, men då får jag ju inte nöjet att se hur mycket man kan skrämma upp en is motor i slutändan.
Tänkte man skulle börja med luftfilter, avgas och kam.
Sen gå vidare på toppen när man har pengar.

Men tror jag ska sätta prio enligt följande.
1 luftfilter och avgas
2 Koppling
3 ECU
4 Kammar
5 Portning
6 Spridare

Det borde ge nån pålle till under huven


Tycker du kan strycka koppling..modsen på motorn lär aldrig ge så mycket så kopplingen blir en svag länk (om den inte redan är dålig av nån anledning och behöver bytas)

Spridare är också en sak som inte ger mer hk utan dom kan möjligtvis vara en begränsning till hk men tror spridarna ska klara av att det trim du slänger på den.

som brukar vara rätt bra överdimensionerade om man tänker öka runt 30 hk vilket jag tror är max du får ut av modsen.

somsagt att trimma en sugis är rätt dyrt om man ser till vad man får ut. Men en trimmad sugis kan vara rätt cool. Lycka till!

_________________
Four Rings
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Fast Freddy
TEAM Photographer


Registreringsdatum: 24 januari 2006
Inlägg: 434
Ort: Viksjö

InläggPostat: tor aug 13, 2009 10:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Ta reda på spridarnas size och ventilstorlekar och data på den tänkta kamaxeln kan jag hjälpa dig att räkna ut effekten på ett ungefär! Tänk på att du faktist kan få mindre effekt utan andra modifikationer om du väljer en för vass kam...
_________________
[ TEAM NR Fotograf | www.norrortracing.com | www.suprafredde.com ]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Teknik Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


  Powered by phpBB© 2001, 2005 phpBB GroupStyle Copyright by Atlantic Silicon Inc.  
phpBB forum styles and customizations