Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
soilkiller Pre -Supporter
Registreringsdatum: 04 augusti 2009 Inlägg: 22 Ort: Stockholm
|
Postat: tis aug 04, 2009 8:46 pm Rubrik: Byta kamaxlar |
|
|
Är det någon som har erfarenhet av hur mycket mer effekt man får om man byter kamaxlar på en BMW M42B18.
Hittade ett par på motornord för gatubruk.
Vill ju väldigt gärna ha lite mer under huven så att säga. _________________ En snabb bil gör dig inte till vinnare, men visst fan hjälper det |
|
Till överst på sidan |
|
 |
JockeTQR Inte så aktiv ännu
Registreringsdatum: 19 mars 2009 Inlägg: 7 Ort: Sthlm Norr
|
Postat: ons aug 05, 2009 1:35 pm Rubrik: |
|
|
Beror helt på vad man köper för kammar...
Man kan nog få ut allt mellan 3hk- 30hk beroende på vad man köper för grejer. _________________ Team Quest Racing
www.TQR.se |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Nismo TEAM Member / Site Admin

Registreringsdatum: 23 januari 2006 Inlägg: 2544 Ort: Sollentuna
|
Postat: ons aug 05, 2009 2:42 pm Rubrik: |
|
|
För en BMW n00b vilken bil sitter en sån motor i? _________________ Audi - Fyra nollor i grillen och en bakom ratten!
Porsche Boxster
www.NISMO.se |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Mathias TEAM Member / Site Admin
Registreringsdatum: 22 januari 2006 Inlägg: 1304 Ort: Solna
|
Postat: ons aug 05, 2009 3:43 pm Rubrik: |
|
|
Intressanta med att byta kamaxel skulle jag säga är nog karaktären på motorns varv...
Vet också att tex. Jens med Audi S4 i norrland hade ställt sina kammar fel och hittade VÄLDIGT mycket effekt där och de va iallafall 5gånger 30hk
Beror på om de är en sugmotor också eller en turbo motor..
Mvh, Mathias _________________ Solna Garaget |
|
Till överst på sidan |
|
 |
CC TEAM Member / Moderator

Registreringsdatum: 23 januari 2006 Inlägg: 704 Ort: Stockholm
|
Postat: ons aug 05, 2009 4:51 pm Rubrik: |
|
|
Skulle nog tippa på 10-15 hk och en ändrad motorkaraktär dvs du kanske får mer hk på högre varv men tappat vridmoment i de lägre.
så den känns trött när man kör under tex 2-3000 varv men sen händer desto mer efter.
Men somsagt beror helt på öppningstiderna som kammarna ger ventilerna.
ring dom och fråga dom vet nog bäst om dom sålt några kammar innan.
Mvh _________________ Four Rings |
|
Till överst på sidan |
|
 |
soilkiller Pre -Supporter
Registreringsdatum: 04 augusti 2009 Inlägg: 22 Ort: Stockholm
|
Postat: ons aug 05, 2009 9:01 pm Rubrik: |
|
|
Nismo skrev: | För en BMW n00b vilken bil sitter en sån motor i? |
Dom motorerna sitter i 318 ti och 318 is.
Kanske är en god idé att kolla upp med motornord vad man kan få ut.
Tänkte jag skulle titta och se hur motorn beter sig efter varje steg.  _________________ En snabb bil gör dig inte till vinnare, men visst fan hjälper det |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Firebird Fredde Supporter
Registreringsdatum: 24 januari 2006 Inlägg: 40
|
Postat: tor aug 13, 2009 6:45 am Rubrik: |
|
|
Om du inte ska trimma värsting mycket, sälj 318is och köp en 325 eller mer istället direkt. Sparar väldigt mycket tid på det.. _________________ JERRY PINTO MUTHERFUCKERS |
|
Till överst på sidan |
|
 |
soilkiller Pre -Supporter
Registreringsdatum: 04 augusti 2009 Inlägg: 22 Ort: Stockholm
|
Postat: tor aug 13, 2009 11:21 am Rubrik: |
|
|
Mjo, det kan man göra, men då får jag ju inte nöjet att se hur mycket man kan skrämma upp en is motor i slutändan.
Tänkte man skulle börja med luftfilter, avgas och kam.
Sen gå vidare på toppen när man har pengar.
Men tror jag ska sätta prio enligt följande.
1 luftfilter och avgas
2 Koppling
3 ECU
4 Kammar
5 Portning
6 Spridare
Det borde ge nån pålle till under huven _________________ En snabb bil gör dig inte till vinnare, men visst fan hjälper det |
|
Till överst på sidan |
|
 |
CC TEAM Member / Moderator

Registreringsdatum: 23 januari 2006 Inlägg: 704 Ort: Stockholm
|
Postat: tor aug 13, 2009 9:15 pm Rubrik: |
|
|
soilkiller skrev: | Mjo, det kan man göra, men då får jag ju inte nöjet att se hur mycket man kan skrämma upp en is motor i slutändan.
Tänkte man skulle börja med luftfilter, avgas och kam.
Sen gå vidare på toppen när man har pengar.
Men tror jag ska sätta prio enligt följande.
1 luftfilter och avgas
2 Koppling
3 ECU
4 Kammar
5 Portning
6 Spridare
Det borde ge nån pålle till under huven |
Tycker du kan strycka koppling..modsen på motorn lär aldrig ge så mycket så kopplingen blir en svag länk (om den inte redan är dålig av nån anledning och behöver bytas)
Spridare är också en sak som inte ger mer hk utan dom kan möjligtvis vara en begränsning till hk men tror spridarna ska klara av att det trim du slänger på den.
som brukar vara rätt bra överdimensionerade om man tänker öka runt 30 hk vilket jag tror är max du får ut av modsen.
somsagt att trimma en sugis är rätt dyrt om man ser till vad man får ut. Men en trimmad sugis kan vara rätt cool. Lycka till! _________________ Four Rings |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Fast Freddy TEAM Photographer
Registreringsdatum: 24 januari 2006 Inlägg: 434 Ort: Viksjö
|
Postat: tor aug 13, 2009 10:49 pm Rubrik: |
|
|
Ta reda på spridarnas size och ventilstorlekar och data på den tänkta kamaxeln kan jag hjälpa dig att räkna ut effekten på ett ungefär! Tänk på att du faktist kan få mindre effekt utan andra modifikationer om du väljer en för vass kam... _________________ [ TEAM NR Fotograf | www.norrortracing.com | www.suprafredde.com ] |
|
Till överst på sidan |
|
 |
|