Forumindex
FagSökMedlemslistaAnvändargrupperProfil Bli medlem Logga in

Dumpventil ....
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Teknik
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
WolfMan
Pre -Supporter


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inlägg: 533
Ort: BÃ¥lsta

InläggPostat: ons mar 22, 2006 4:29 pm    Rubrik: Dumpventil .... Svara med citat

Bara en undran .......

Vad ger den för nytta förutom det fräna
Pysssseet ........

Fördela & Nackdelar HUH!?!?

Vad för sort skall man ha om man köper
en sådan HUH!?!?

vad e skilnaden på Öppen och sluten HUH!?!

_________________
I´m a nice dude who likes cars that runs on alcohol.

[My Corvette C6 http://www.garaget.org/?car=135333 ]
[My Volvo S60 http://www.garaget.org/?car=18612 ]
[Nova -66 Race Car http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=lonewolf-holm&cat=3215 ]
[Home Page http://medlem.spray.se/sami4you2/sami.html ]
[Work Page http://www.mbf.nu ]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Cyo
Supporter


Registreringsdatum: 27 januari 2006
Inlägg: 176
Ort: Märsta

InläggPostat: ons mar 22, 2006 5:18 pm    Rubrik: Svara med citat

du har luftmasse mätare på din . så dit med ett öppet filter ist så pyser den nog lite mera.. kör bara med öppet filter på min s40 o den pyyyser som fan o ja använder orginal dump..men du ändå skall byta så rekomnderar ja dig att använda dej utav en återciruklernade dump..

//tobbe

_________________
Numera stolt pappa till molly 3/9-08 10.17 Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Lisa
Supporter


Registreringsdatum: 26 januari 2006
Inlägg: 229
Ort: Märsta

InläggPostat: ons mar 22, 2006 5:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag hittade en bra sida där du kan titta om du vill, stod bra med fakta...

http://www.streetside.se/dumpinfo.asp

/lisa
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Mathias
TEAM Member / Site Admin


Registreringsdatum: 22 januari 2006
Inlägg: 1304
Ort: Solna

InläggPostat: ons mar 22, 2006 5:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Saxat från annan sida:

En dumpventil är en avlastningsventil för turbon. Vid gaspådrag bildas ett övertryck mellan turbon och motorn. När man sedan släpper på gasen bildas ett vakuum i insuget som öppnar kolven på dumpventilen. Detta sker genom den mindre slangen som kopplas till toppen av ventilen. Denna funktion leder till att luften som annars skulle gå tillbaka mot turbon och därmed skada rotorbladen, i stället släpps ut i luften eller leds över till en position före turbon. Vilken typ av dumpventil som än används så skonas turbon och ger ett mer följsamt beteende till motorn. I stort sett alla moderna turbomotorer har en återcirkulerande avlastningsventil monterad från fabrik.

Återcirkulerande dumpventil - Den återcirkulerar övertrycket och skickar den tillbaka in i systemet. Nästan alla originalventiler är av denna typ och motorerna är oftast inställda från fabrik för att återcirkulera luften.

Atmosfärisk dumpventil (Öppen)- Den släpper övertrycket ut i luften och åstadkommer det karaktäristiska dumpljudet som många eftersträvar. Bilar med känsliga luftmassemätare kan få för fet blandning med öppen dump, vilket i sin tur kan leda till att katalysatorn går sönder. Även lambdasonden kan få skador.

_________________
Solna Garaget
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Sirfalk
Supporter


Registreringsdatum: 25 januari 2006
Inlägg: 589
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: ons mar 22, 2006 5:40 pm    Rubrik: Svara med citat

"Atmosfärisk dumpventil - Den släpper övertrycket ut i luften och åstadkommer det karaktäristiska dumpljudet som många eftersträvar. Bilar med känsliga luftmassemätare kan få för fet blandning med öppen dump, vilket i sin tur kan leda till att katalysatorn går sönder. Även lambdasonden kan få skador."
_________________
www.japtuning.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
WolfMan
Pre -Supporter


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inlägg: 533
Ort: BÃ¥lsta

InläggPostat: ons mar 22, 2006 5:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Laughing Me andra ord så bör man ej montera dit
någon efter marknads pryll om man vill ha
att grejerna skall vara hela ........
och nöja sig med det som redan sitter på
platts från början .......

Tackar för infon ........ Razz

_________________
I´m a nice dude who likes cars that runs on alcohol.

[My Corvette C6 http://www.garaget.org/?car=135333 ]
[My Volvo S60 http://www.garaget.org/?car=18612 ]
[Nova -66 Race Car http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=lonewolf-holm&cat=3215 ]
[Home Page http://medlem.spray.se/sami4you2/sami.html ]
[Work Page http://www.mbf.nu ]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Sirfalk
Supporter


Registreringsdatum: 25 januari 2006
Inlägg: 589
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: ons mar 22, 2006 5:56 pm    Rubrik: Svara med citat

WolfMan skrev:
Laughing Me andra ord så bör man ej montera dit
någon efter marknads pryll om man vill ha
att grejerna skall vara hela ........
och nöja sig med det som redan sitter på
platts från början .......

Tackar för infon ........ Razz

Klart du kan montera eftermarknads grejer, men var försiktig med vad du väljer

_________________
www.japtuning.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
WolfMan
Pre -Supporter


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inlägg: 533
Ort: BÃ¥lsta

InläggPostat: ons mar 22, 2006 6:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Sirfalk skrev:
WolfMan skrev:
Laughing Me andra ord så bör man ej montera dit
någon efter marknads pryll om man vill ha
att grejerna skall vara hela ........
och nöja sig med det som redan sitter på
platts från början .......

Tackar för infon ........ Razz

Klart du kan montera eftermarknads grejer, men var försiktig med vad du väljer


Så man kan sätta dit en sluten dump för få
bättre reaktion från motorn alltså .....
utan att skada turbon som en öppen skulle göra .....HUH!?!!!

_________________
I´m a nice dude who likes cars that runs on alcohol.

[My Corvette C6 http://www.garaget.org/?car=135333 ]
[My Volvo S60 http://www.garaget.org/?car=18612 ]
[Nova -66 Race Car http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=lonewolf-holm&cat=3215 ]
[Home Page http://medlem.spray.se/sami4you2/sami.html ]
[Work Page http://www.mbf.nu ]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Cyo
Supporter


Registreringsdatum: 27 januari 2006
Inlägg: 176
Ort: Märsta

InläggPostat: ons mar 22, 2006 6:14 pm    Rubrik: Svara med citat

men din orginal dump e en sk återcirkulernade . så varför byta igentligen,,, ja tycker att du skall testa öppet filter först
_________________
Numera stolt pappa till molly 3/9-08 10.17 Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Sirfalk
Supporter


Registreringsdatum: 25 januari 2006
Inlägg: 589
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: ons mar 22, 2006 6:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Cyo skrev:
men din orginal dump e en sk återcirkulernade . så varför byta igentligen,,, ja tycker att du skall testa öppet filter först

HÃ¥ller med till hundra.
Vill du pys ljudet så pröva ett öppet filter först, men där ska du oxå vara försiktig vad du väljer, tänk på att fel filter kan skada luftmassemätaren.

_________________
www.japtuning.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Teknik Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


  Powered by phpBB© 2001, 2005 phpBB GroupStyle Copyright by Atlantic Silicon Inc.  
phpBB forum styles and customizations