Forumindex
FagSökMedlemslistaAnvändargrupperProfil Bli medlem Logga in

NÄgra newbie frÄgor frÄn Nismo! :)
Gć till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Teknik
Föregćende ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Nismo
TEAM Member / Site Admin

Registreringsdatum: 23 januari 2006

InläggPostat: lör okt 14, 2006 3:16 pm    Rubrik: NĂ„gra newbie frĂ„gor frĂ„n Nismo! :) Svara med citat

Hej!
Med risk för att verka vara en riktig nybörjare, för jag e verkligen ingen mÀstarmeckare, hehe o har aldrig utgivit mig att vara det heller! Rolling Eyes
Men skitsamma, jag mÄste ju frÄga för att fÄ veta!

1. Vad Àr en fuelrail, och vad anvÀnder man för?

2. Vad Àr ett lÀttat svÀnghjul? Fördelar?

3. Vad ska man med stÀllbara kamdrev till?

4. Varför singelkonverterar man Suprorna?

Tack för mig!! Mr. Green

//Nismo

Porsche Boxster

www.NISMO.se
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Skyracer
TEAM Member

Registreringsdatum: 24 januari 2006

InläggPostat: lör okt 14, 2006 4:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag Àr den som Àr sÀmst pÄ att mecka sÄ ta dÀrför mitt svar med en nypa salt, jag vill gÀrna gissa och sÄ kan ju nÄgon rÀtta mig om jag har fel... glad

1. Efter insug och innan cylindern, ihopkopplad med spridarna?

2. SvÀnghjulet Àr det hjulet (massan) som gör att motorn roterar Àven om det i just den stunden inte tÀnds nÄgot tÀndstift. Om man lÀttar det kan det öka accet pÄ bilen om man har en lÀtt bil. Motorbromsningen blir ocksÄ större eftersom det Àr mindre vikt som hÄller motorn rullande. Det Àr dock inte alltid bÀst med lÀttat svÀnghjul, jag vet Qvarnis gick tillbaka till tyngre svÀnghjul i Porschen för det passade bÀttre den motorn/bilen/körningen. Har man tyngre svÀnghjul Àr det mer vikt att accelerera men Ä andra sidan har man farten uppe hÄlls den lÀttare uppe av den större tyngden.
Jag har lÀttat svÀnghjul pÄ Skylinen men det Àr ju av en speciell orsak *host*

3. För att optimera tÀndningen. Beror pÄ hur man kör bilen. AnvÀnder man bilen till rusningstrafik vill man ha stabil tÀndning vid lÄga varv. Man kan dock senarestÀlla tÀndningen sÄ att det blir bÀttre vid högre varv men dÄ tappar man bottenstabiliteten i varvregistret.

4. Singelkonvertera Àr en het potatis, varför man egentligen gör det. Men vissa hÀvdar för att det Àr krÄngligare att stÀlla in det rÀtt nÀr man trimmar, varpÄ en turbo Àr lÀttare att fÄ ordning pÄ i mappningen.

Hade jag nÄgot rÀtt? Very Happy

/HĂ„kan

Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Fast Freddy
TEAM Photographer

InläggPostat: lör okt 14, 2006 5:01 pm    Rubrik: Re: NĂ„gra newbie frĂ„gor frĂ„n Nismo! :) Svara med citat

Nismo skrev:
Hej!
Med risk för att verka vara en riktig nybörjare, för jag e verkligen ingen mÀstarmeckare, hehe o har aldrig utgivit mig att vara det heller! Rolling Eyes

Tack för mig!! Mr. Green

//Nismo

Tja! Ska försöka svara pÄ dina frÄgor Very Happy

1. En fuelrail Àr helt enkelt en avlÄng metallbit som man monterar brÀnsle-spridarna i (brukar sitta ovanför insuget) och ser typ ut sÄhÀr:

2. För att det ska lÄta "skrammligt" nÀr den stÄr stilla med kopllingen nedtryckt? Laughing Hehe, nej Skyracers förklarning lÀt vettigare Wink

3. Har redan Skyracer svarat pÄ

4. Ojj finns nog mÄnga förklarningar. BÀttre ljud, grymm kÀnsla, mer effekt, oftast billigare Àn dubbelturbo...

Orginal sekvensiella dubbelturbos pallar ca 450 Àrliga och dÄ heter det BPU nÀr man trimmar med avgas, laddtryck osv..
Vill man ha ut mer effekt Àr det dags för sÄkallat "APU". DÄ byter man helt enkelt turboagg, soppakit, ecu m.m.
Man kan ju montera pĂ„ ett dubbelturbokit, MEN dom existerar ju knappt (Har bara sett blitz 650hk speccade kit och lite specialbygda) till Supra dĂ„ alla vĂ€ljer singel, sen sĂ„ blir ju dubbelturbo oftastdyrare dĂ„ du ska ha TVÅ turbos, tvĂ„ downpipes, tvĂ„ filter, osv.

Om man kör 2st turbo parallellt sĂ„ borde inte responsen bli snabbare, det finns ju bara hĂ€lften sĂ„ mycket avgaser till varje turbo som ska sĂ€tta snurr pĂ„ den medans pĂ„ en singel sĂ„ gĂ„r ju alla avgaser till den, alternativt om man kör dem sekventionellt dĂ„ borde ju fördelen med respons uppenbar, men dĂ„ finns det andra nackdelar som att det t.ex. somsagt Ă€r dyrare & Ă€r betydligt svĂ„rare med styrsystem och sĂ„nt för en sĂ„n setup

Sen sÄ kan man singelkonvertera utan att göra nÄgot med soppan Àndu upp till typ ~550 pÄ en Euro/US spec och sen pallar blocket typ 800 hk utan att röras sÄ det gör ju Supran till en vÀldigt trimmvÀrd bil.

Sen sÄ finns det mÄnga singelkit att vÀlja, bÄde i pris och i "effektklass". Finns ju allt ifrÄn 500 - 1500 Hk "aggregat", allt ifrÄn snorbilligt XS Power skrÀp till svindyra TopOfThe line grejjer.
BoostLogic, PHR, SoundPerformance, HKS och mÄnga andra sÀljer hela fÀrdiga singelkit & soppakit med detmesta som behövs inte bara turboaggregaten. SÄ man kan ju nÀstan sÀga jag vill ha typ 700 Hk i min supra, sÄ finns det redan ett fÀrdigt Turbo- & Soppa- kit som kan ge dig den effekten att köpa (sen sÄ behöver man ju givetvis andra saker sÄsom ett styrsystem, avgas, koppling, mÀtare och sÄnt men det Àr ju ganska sjÀlvklart...)

Det gÄr inte heller att jÀmnföra en singel och BPU i ljud och upplevelse.
NÀr laddtrycket kommer pÄ en singel sÄ skjuter det ivÀg riktigt fruktansvÀrt och det kan vÀll ÀndÄ inte finnas nÄgot hÀrligare ljud Àn en singelkonverterad Supra MKIV? Medans t.ex. Blitz Twins lÄter som nÄn Nissan 300ZX typ Neutral

Enligt experterna sÄ ska redan steget imellan BPU och liten singel vara skillnad, BPU'n Àr jÀmnare medans en singel sÄ fÄr man verkligen kÀnna pÄ drag. Wink

Nackdelar med singel kan ju vara att med lite större agg sÄ kommer laddtrycket kanske lite sent, och man brukar fÄ lite greppproblem men fördelarna övervÀger nog nackdelarna. En 3.4L strokerkit, lustgas, slicks och en RL TractionControll dosa sÄ e saken biff Mr. Green Wink

ZEB kanske kan fylla pÄ och eventuellt rÀtta mina eventuella misstag angÄende detta med singel men jag tror jag fick med det viktigaste....

Hoppas du kÀnner att du fick svar pÄ dina frÄgor iallafall! Very Happy //Norrort forumets lilla freak, SupraFreDDe Wink

MickeNR
TEAM Member / Moderator

InläggPostat: sön okt 22, 2006 10:30 pm    Rubrik: Re: NĂ„gra newbie frĂ„gor frĂ„n Nismo! :) Svara med citat

SupraFreDDe skrev:
Nismo skrev:
Hej!

Tack för mig!! Mr. Green

//Nismo

Tja! Ska försöka svara pÄ dina frÄgor Very Happy

1. En fuelrail Àr helt enkelt en avlÄng metallbit som man monterar brÀnsle-spridarna i (brukar sitta ovanför insuget) och ser typ ut sÄhÀr:

2. För att det ska lÄta "skrammligt" nÀr den stÄr stilla med kopllingen nedtryckt? Laughing Hehe, nej Skyracers förklarning lÀt vettigare Wink

3. Har redan Skyracer svarat pÄ

4. Ojj finns nog mÄnga förklarningar. BÀttre ljud, grymm kÀnsla, mer effekt, oftast billigare Àn dubbelturbo...

Orginal sekvensiella dubbelturbos pallar ca 450 Àrliga och dÄ heter det BPU nÀr man trimmar med avgas, laddtryck osv..
Vill man ha ut mer effekt Àr det dags för sÄkallat "APU". DÄ byter man helt enkelt turboagg, soppakit, ecu m.m.
Man kan ju montera pĂ„ ett dubbelturbokit, MEN dom existerar ju knappt (Har bara sett blitz 650hk speccade kit och lite specialbygda) till Supra dĂ„ alla vĂ€ljer singel, sen sĂ„ blir ju dubbelturbo oftastdyrare dĂ„ du ska ha TVÅ turbos, tvĂ„ downpipes, tvĂ„ filter, osv.

Om man kör 2st turbo parallellt sĂ„ borde inte responsen bli snabbare, det finns ju bara hĂ€lften sĂ„ mycket avgaser till varje turbo som ska sĂ€tta snurr pĂ„ den medans pĂ„ en singel sĂ„ gĂ„r ju alla avgaser till den, alternativt om man kör dem sekventionellt dĂ„ borde ju fördelen med respons uppenbar, men dĂ„ finns det andra nackdelar som att det t.ex. somsagt Ă€r dyrare & Ă€r betydligt svĂ„rare med styrsystem och sĂ„nt för en sĂ„n setup

Sen sÄ kan man singelkonvertera utan att göra nÄgot med soppan Àndu upp till typ ~550 pÄ en Euro/US spec och sen pallar blocket typ 800 hk utan att röras sÄ det gör ju Supran till en vÀldigt trimmvÀrd bil.

Sen sÄ finns det mÄnga singelkit att vÀlja, bÄde i pris och i "effektklass". Finns ju allt ifrÄn 500 - 1500 Hk "aggregat", allt ifrÄn snorbilligt XS Power skrÀp till svindyra TopOfThe line grejjer.
BoostLogic, PHR, SoundPerformance, HKS och mÄnga andra sÀljer hela fÀrdiga singelkit & soppakit med detmesta som behövs inte bara turboaggregaten. SÄ man kan ju nÀstan sÀga jag vill ha typ 700 Hk i min supra, sÄ finns det redan ett fÀrdigt Turbo- & Soppa- kit som kan ge dig den effekten att köpa (sen sÄ behöver man ju givetvis andra saker sÄsom ett styrsystem, avgas, koppling, mÀtare och sÄnt men det Àr ju ganska sjÀlvklart...)

Det gÄr inte heller att jÀmnföra en singel och BPU i ljud och upplevelse.
NÀr laddtrycket kommer pÄ en singel sÄ skjuter det ivÀg riktigt fruktansvÀrt och det kan vÀll ÀndÄ inte finnas nÄgot hÀrligare ljud Àn en singelkonverterad Supra MKIV? Medans t.ex. Blitz Twins lÄter som nÄn Nissan 300ZX typ Neutral

Enligt experterna sÄ ska redan steget imellan BPU och liten singel vara skillnad, BPU'n Àr jÀmnare medans en singel sÄ fÄr man verkligen kÀnna pÄ drag. Wink

Nackdelar med singel kan ju vara att med lite större agg sÄ kommer laddtrycket kanske lite sent, och man brukar fÄ lite greppproblem men fördelarna övervÀger nog nackdelarna. En 3.4L strokerkit, lustgas, slicks och en RL TractionControll dosa sÄ e saken biff Mr. Green Wink

ZEB kanske kan fylla pÄ och eventuellt rÀtta mina eventuella misstag angÄende detta med singel men jag tror jag fick med det viktigaste....

Hoppas du kÀnner att du fick svar pÄ dina frÄgor iallafall! Very Happy //Norrort forumets lilla freak, SupraFreDDe Wink

Nr 2 Àr icke rÀtt
skramel ljudet Àr pga tex hks vÀrsting Àr avfjÀdrad för att de inte ska vara tung trampat som satan men ÀndÄ hÄlla för mycket mer Àn icke avfjÀdrare. bör renoveras varje Är efter mycket rejsande. ett renoverings kit kan fÄ tag pÄ för ca 3000kr till en hks kopling för runt 20 lopper. dÄ fÄr man de mÀsta nytt som tex lameller och fjÀdrar och skruvar osv.

TEAM Member / Moderator

InläggPostat: sön okt 22, 2006 10:34 pm    Rubrik: Svara med citat

lÀttat svÀnghjul Àr för att motorn ska fÄ mindre massa att dra runt. dvs du fÄr en rappare gas respons. dock vid gas slÀpp sÄ tappar motorn varv snabbare, för att du har mindre massa som roterar.

Man kan fÄ mer vrid med ett rÀtt prepat svÀnghjul som Àr tyngre men en mer segdragen motor.

tÀnk dig sjÀlv att du ska snurra pÄ ett 30kilo tungt runt hjul och va tungt de Àr i början men sen snurrar de lÀngre Àn ett hjul som vÀger 5 kilo som dÀrimot mycket lÀttare att fÄ igÄng snurret pÄ.

TEAM Member / Moderator

InläggPostat: sön okt 22, 2006 10:37 pm    Rubrik: Svara med citat

nr. 3 stÀlla kamtiderna pÄ in lopsluften i toppen som gÄr till förbrÀningsrumen samt exuast dvs tiderna avgaserna slÀps ut i grenröret. pÄ sÄ sÀtt kan du mata ni en störe tid med luft och ha osv. palla inte förklara mer.
TEAM Member / Site Admin

InläggPostat: tis nov 14, 2006 3:45 pm    Rubrik: Svara med citat

NĂ„n som vet vad en singel turbo konvertering till en MK4 kostar typ??

Porsche Boxster

www.NISMO.se
Till överst pć sidan
Runan
TEAM Member / Moderator

InläggPostat: tis nov 14, 2006 4:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Nismo skrev:
NĂ„n som vet vad en singel turbo konvertering till en MK4 kostar typ??

hmm det beror ju pÄ om man rÀknar med allting runt omkring.

Du behöver ju:
Ny turbo
Nytt Grenrör
Ny Downpipe
Ny insugskanal.

Utöver detta sÄ behövs ju ofta saker runtomkring som kanske inte rÀknas med i singel konverteringen:

Sprut
Uppgraderat brÀnslesystem(spridare pump regulator)
Bredbandslambda
nya kolvar och stakar kanske kan vara bra, vet att suprans hÄller en hel del, uppÄt kansk 7-800 hk men över detta sÄ.,
Nya kammar kan vara en fördel.

NÄgra priser vÄgar jag itne drömma om men kan tÀnka mig att en riktigt billig gÄr pÄ 50 k mer seriösa med byten till riktiga mÀrkesvaror 100k och kanske mer dÀrtill.
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Nismo
TEAM Member / Site Admin

InläggPostat: tis nov 14, 2006 4:41 pm    Rubrik: Svara med citat

Typ 60k alltsÄ glad Mr. Green Twisted Evil

Porsche Boxster

www.NISMO.se
Till överst pć sidan
MickeNR
TEAM Member / Moderator

InläggPostat: tis nov 14, 2006 4:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Nismo skrev:
Typ 60k alltsÄ glad Mr. Green Twisted Evil

sen mÄste du ha 4" avgas om inte 5" tom frÄn turbon.

Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Teknik Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gć till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara pć inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
You can attach files in this forum
You can download files in this forum